Ett märkligt lelvnadsöde
Etttt
märkligt levnadsöde
Ett märkligt levnadsöde
Det handlar om
den förste Heilborn, som kom till Sverige. Han hette säkerligen
Heyman i förnamn, men han skrev sig av någon anledning alltid H.
Heilborn . Hans son Daniel uppgav att hans förnamn var Henrik och det
kallar jag honom här.
I skriften ”Släkten Heilborn under två sekel” har jag
skrivit ganska mycket om Henrik, av vilket en del upprepas här. På
senare tid har jag återupptagit mina forskningar om Henrik, bland annat
inspirerad av min systerdotter Kristina Folgert.
Henriks uppväxt och ungdom
Vi vet ingenting
om Henriks tidigare år annat än att han skall vara född i
den schlesiska staden Rosenberg 1776. Sannolikt finns inga register bevarade
som kan kasta något ljus över denna period i Henriks liv. Han fick
troligen en mycket god utbildning. Henrik kunde t.ex. franska och hade god
kännedom om både tidens filosofer och lärda men också
om antikens stora andar.
I andra sammanhang har jag referat till en drygt 20 år gammal bok om
judiska släktnamn i Tyskland. Av den framgår att de flesta judar
i 1700-talets Tyskland inte hade egentliga släktnamn förutom faderns
förnamn, ibland med tillägget ”son”. Först mot
slutet av seklet började myndigheterna att av administrativa skäl
kräva att judarna skaffade sig speciella släktnamn. De judiska familjer,
som redan hade sådana, tillhörde förmodligen en mer bildad
”överklass” i städer.
Enligt den ovan refererade boken har namn som Heilborn, Heilbrunn och Heilbron
kommit till för att markera något ursprung i staden Heilbronn.
Enligt sägen fanns vid denna stad en helig brunn, vilket vårt namn
alltså skulle betyda. Det finns belägg för att släktnamnet
Heilborn förekommit redan under 1500-talet. Man kan med fog anta att
även Henriks far hette Heilborn liksom sannolikt flera generationer före
honom. Man kan också anta att familjen hade råd att ge sonen en
god utbildning.
Hamburg
Vi vet inte säkert
men har god anledning anta att Henrik vistades en tid i Hamburg innan han
for till Sverige. Ett indicium är att Henriks blivande hustru Jeanette
Benjamin kom från Hamburg. Hon hade en högborgerlig bakgrund. Fadern
var assuransdirektör. Hos Johan Heilborn finns porträtt av såväl
Jeanettes föräldrar som av hennes syster och svåger med släktnamnet
Magnus. Dessa porträttmålningar har hög kvalitet. Kopior finns
i Statens Porträttarkiv.
Henriks första tid i Sverige
Henrik flyttade till Stockholm 1804 enligt en notering i Riksarkivet. Han
benämns som ”informator”, men det kan enligt historikern
Hugo Valentin vara en täckmantel för ”handelsbiträde”.
Henrik torde ha haft en anställning i firman ”Michaelson &
Benedicks.
Michael Benedicks var en framstående person inom näringslivet bl.a.
som finansiär av bergsbruk. Liksom Henrik lät han döpa sina
barn i den svenska kyrkan. Benedicks tillhörde den lilla grupp av förmögna
judar som fick svenskt medborgarskap.
Göteborgstiden
Av okänd
anledning flyttade Henrik till Göteborg 1810 och stannade där drygt
10 år. Han var anställd hos Lazarus Elias Magnus. Magnus var liksom
hans efterkommande en framstående man i det Göteborgska näringslivet.
1819 gifte Henrik sig i Köpenhamn med Jeanette.
Lurifalsiana eller den tilltvålade Lurifaxiana
År 1815
skrev och utgav Henrik en skrift med ovanstående titel. För säkerhets
skull angav han att det var ”första och sista häftet”.
Lurifaxiana – den skrift Henrik kritiserade- var grovt antisemitisk.
Författare och översättare anonyma. Det kan ha varit en svensk,
som dolt sig under detta.
Bakgrund är den s.k. judefejden år 1815. En urtima riksdag var
sammankallad. Inom borgarståndet fanns judefientliga stämningar,
stimulerade av ekonomisk lågkonjunktur.
Henrik hade bott i Sverige ett drygt decennium. Hans skrift vittnar om djupa
insikter i bl.a. religion och filosofi. Den är dessutom skriven på
god svenska. Varför jag i ”Släkten Heilborn under två
sekler” påstod något annat förstår jag inte idag.
Henrik formulerar sig väl med lagom doser mild ironi och med humor. Han
har många slagkraftiga formuleringar. Ställvis kan Henriks tankar
kräva goda kunskaper hos läsaren för att förstå
innebörden.
För något år sedan googlade jag på ”Lurifaxiana”
och fick då kontakt med en präst i Svenska Kyrkan vid namn Mikael
Mogren. Han hade år 2009 skrivit en artikel i tidskriften Kulturen.
Rubriken var en ” En svensk antisemitisk historia”. Det visade
sig att Mikael inte hade någon aning om Henriks skrift. Jag skickade
en kopia till Mikael, som blev eld och lågor. Vid en sammankomst i Sofia
kyrka i Stockholm, där Mikael var en av talarna, berörde han speciellt
Henrik och dennes opus från 1815 i mycket positiva ordalag. Han sade
att den troligen var den första skriftliga reaktionen mot antisemitism
i Sverige. Så kom det sig att Henriks skrift närmare 200 år
efter tillkomsten nådde sannolikt flera människor än när
den utkom.
Henriks sociala status
Omkring år
1822 återvände Henrik till Stockholm.
Antagligen var det nu som Henrik etablerade sig som företagare. Han blev
”soppkokare”.
Verksamheten är beskriven i Kuylenstjernas motion år 1840 om statlig
pension till Henrik. Förmodligen hade Henrik under sin anställning
hos Magnus sysslat med utspisningsentreprenader och därigenom fått
uppslag till att utveckla detta område. Henrik kallas ibland ”filantrop”
d.v.s. en person som osjälviskt hjälper andra i utsatta situationer.
Henrik var säkert en sådan. Dock hade han uppenbarligen inte egna
resurser för att hjälpa med pengar. Att han gjorde betydande insatser
för bättre kost för stora grupper står dock klart.
År 1827 döptes hans söner(Oscar f.-25 och tvillingarna Daniel
och Frans f. -27) i Storkyrkan. Officiant var den senare ärkebiskopen
Johan Olof Wallin. Faddrar var kronprinsen (sedermera Oscar I) och några
av rikets högsta herrar, bland dem generalen och greven Cronhjelm, som
måste ha varit släkt med Daniels blivande svärfar.
Jag har på olika sätt försökt förstå hur en
tysk-judisk invandrare, som bott i Sverige sedan 1804, kunnat bygga upp dessa
förnämliga förbindelser inom samhällets toppskikt. En
forskare vid Mitt-Universitetet Pär Hammarström gav mig ett bra
tips. Under artonhundratalet bildades flera olika samfund för hjälp
till samhällets olycksbarn. Ett av dessa var ”Sällskapet De
nödlidandes vänner” grundat år 1816. Detta samfund är
utförligt beskrivet i Uppsalaprofessorn Torkel Janssons bok ”Adertonhundratalets
associationer”.
Samfundets syfte var att bistå människor med viss social bakgrund
s.k. pauvres honteux, som kommit på obestånd. Jag har gått
igenom sällskapets årsberättelse från 1829. Då
var Henrik en av de årsbetalande ledamöterna.
Beskyddare var kungaparet. Ledamöterna representerade ett urval av rikets
förnämsta män och kvinnor. Tre biskopar svarade för den
kyrkliga anknytningen. Många ledamöter var höga ämbetsmän.
Några satt även i Svenska Akademin. Flera av faddrarna till Henriks
barn var med, liksom dopförrättaren Johan Olof Wallin. Det fanns
även många näringsidkare som grosshandlare och några
hantverkare.
År 1829 var minst tre judar med, nämligen den tidigare nämnde
industrimannen Michael Benedichs, Heyman Schück (ledare för den
judiska nationen) samt Henrik . Jag tror att Henriks status och nätverk
påverkades av hans betydande insatser för god utspisning och av
hans goda bildning. Vidare måste han ha haft vad man idag kallar god
social kompetens – alltså en förmåga att skapa goda
relationer.
Kunglig medalj
Vid mina besök på Riksarkivet fick jag en tidigare okänd information,
nämligen att Henrik år 1843 erhöll en kunglig förtjänstmedalj.
Konseljbeslutet om detta är undertecknat med ett kraftfullt ”Karl
Johan”.
Förnamnet
Vid genomgång av offentliga och privata handlingar om Henrik finns det
något som förbryllar. Ingenstans står hans förnamn utan
endast initialen H. Ett exempel är ledamotsförteckningen i ”Sällskapet
De Nödlidandes Vänner”. Där står bara Heilborn
H. Inget förnamn och inget yrke till skillnad från alla andra .
Det enda undantaget hittade jag på Krigsarkivet. Sonen Daniel, då
kadett på Sjökrigsskolan, anger att fadern var ”Handlanden
Henrik Heilborn”.
Sannolikt var Henriks riktiga förnamn ”Heyman”. Varför
skrev han aldrig ut detta? En förklaring är att han faktiskt ville
heta Henrik sedan han kommit till Sverige och därmed distansera sig från
det judiskklingande Heyman. Eftersom han lät döpa sina barn vet
vi att det kan vara så. Eftersom han i officiella sammanhang inte hade
rätt att skriva sig som Henrik, valde han den enkla vägen att enbart
skriva initialen.
Sammanfattning
Henrik var en ovanlig blandning av idealist och pragmatiker. Många av
hans uppslag på det sociala området var före sin tid. Det
bidrog till att en hel del av hans projekt aldrig förverkligades.
Att han var duktig på att organisera utspisning i stor skala är
uppenbart liksom att han hade svårt att tjäna pengar på detta.
Det är också klart att Henrik med tiden blev en välkänd
person i hela landet.